verandering staat voor nieuwe opportuniteiten
Bedrijven moeten flexibel zijn, extra flexibel in deze onzekere tijden.
Verandering is geen belemmering, integendeel: verandering staat voor nieuwe opportuniteiten.
Zoals Roy T. Bennett (voorzitter van de republikeinen in 1988) zei: It’s only after you’ve stepped outside your comfort zone that you begin to change, grow, and transform.
Maar welke punten nemen we zeker in acht wanneer we denken aan verandering binnen het bedrijf?
Risicobeheer
Risicobeheer of ‘risk management’ is een voortdurend proces waar we risico’s analyseren en het ondersteunt de verschillende afdelingen van een bedrijf om te slagen in hun projecten.
Op basis van een grondige analyse gaan we concrete stappen of actiepunten afwegen en ondernemen. Risico’s nemen hoort nu éénmaal bij zaken doen. Daarom is een goed beheer van uw risico’s een belangrijk onderdeel van uw bedrijfscontinuïteit.
Met de nodige creativiteit kan u zelfs alternatieve oplossingen naar voren schuiven. Een goed voorbeeld zijn de restaurants die verplicht dienen te sluiten. Zij kunnen bijvoorbeeld afhalingen organiseren, samen met een goed communcatieplan via social media en online betaalmogelijkheden. Hotels kunnen al volop inzetten op boekingen naar volgend jaar toe, met een bepaalde korting of een extra service. Voor je boetiek denk je na over je digitale aanwezigheid, enz.
Tip – Controleer de financiële toestand van je zakenrelatie.
Het dagelijkse debiteurenbeheer vormt een belangrijke schakel in uw risicobeheer. In tijden van onrust en onzekerheid is het zeker zo belangrijk om de kredietwaardigheid van iedere nieuwe en bestaande zakenrelatie regelmatig te controleren. Door openstaande posten of facturen te minimaliseren, zorg je voor voldoende liquiditeiten om jouw onderneming draaiend te houden.
Geloof het of niet, maar verandering staat voor nieuwe opportuniteiten, een onzekere periode is een goede gelegenheid om je ‘supply chain’ opnieuw te evalueren.
Evalueer en analyseer of er onderhandelingsruimte bestaat over jouw contracten met de leveranciers.
Denk na over de verwachtingen van jouw klant voor de komende 3 tot 5 jaar. Bepaal hoe kritisch de snelheid op de markt zal zijn voor hen en voor de industrie. Kies technologieën, netwerken & partnerschappen om een flexibeler, wereldwijd netwerk te ondersteunen. Gebruik bedrijfsdata om de toekomstige vraag beter te kunnen voorspellen.
Tip – Doet u bijkomend onderzoek naar de betrouwbaarheid van de onderneming en de bestuurders?
Een ‘credit check’ en de controle van de bedrijfsinformatie is al een eerste stap, maar het kan ook leerrijk zijn om na te gaan wie bijvoorbeeld de UBO is van een organisatie. Welke mandaten voert hij of zij nog uit? Is hij of zij een politiek prominent persoon? Komt de onderneming, de UBO of de andere bestuurders voor op een sanctielijst? Is uw zakenrelatie in overeenstemming met de geldende regel- en wetgevingen?
Een ‘compliance’ onderzoek is een belangrijk onderdeel van uw risicobeheer want, naast de controle van de financiële bedrijfsinformatie, doet u bijkomend onderzoek naar de betrouwbaarheid van uw zakenrelaties.
Compliance
Het gaat verder dan enkel en alleen “ken uw klanten”, maar ken elke zakenrelatie waarmee u zaken doet en waarmee u op punt staat om zaken mee te doen. Verandering staat voor nieuwe opportuniteiten maar denk eraan om de check regelmatig opnieuw te doen.
Tip – Hoe ver staat de organisatie in de automatisatie van het risicobeheer?
In tijden van onrust is de technologische (digitale) voetafdruk toch een belangrijk gegeven voor de bedrijfscontinuïteit van de organisatie. Als landen in ‘lockdown’ zijn, is het online zakendoen soms nog de enige vorm van inkomen. Wanneer we niet meer fysiek op kantoor mogen zijn, dienen we toch de nodige tools te hebben om verder te kunnen werken van thuis
Van de prospectiefase tot het beheer van de bestaande klantenportefeuilles, het automatiseren van uw bedrijfsprocessen helpt uw bedrijfsfinanciën. Dit gegeven wordt aangetoond in studies naar de redenen waarom topbedrijven effectiever zijn.
Op basis van geautomatiseerde processen maken zij veel vaker en veel snellere zakelijke beslissingen dan andere bedrijven die niet datagedreven werken.
De voordelen?
Er worden veel minder menselijke fouten gemaakt, aangezien u uw workflows en administratie deels automatiseert.
Betere productiviteit: data automatisatie zorgt voor een stroomlijning van uw workflows, waardoor u 80% sneller je administratie up-to-date kan houden.
Hoe gaat u van start?
Ga na of u de data in een gebruiksvriendelijke vorm, met de juiste technologie, kan integreren of opslaan. Welke CRM / ERP / software gebruik ik? Is het compatibel? Kan deze op afstand gebruikt en verwerkt worden? Is het eenvoudig te gebruiken, enz
Maak een analyse van de data die je nodig hebt: welke bedrijfselementen gebruiken we dagelijks? Hoeveel typewerk heb ik per week/maand/jaar? Welke data gebruik ik om een betalingen en boekhouding actueel te houden? Op welke elementen monitor ik mijn zakenrelaties dagelijks? Etc.