Een invordering, de details toegelicht
Het verloop van een invordering
Iedere ondernemer krijgt vroeg of laat te maken met een moeilijke betaler. Hoe ga jij daarmee om?
Een invordering, pfffft! Veel ondernemers vinden het bijzonder vervelend om hun eigen klanten na te lopen, te mailen of te bellen om hun facturen betaald te krijgen. Echter, als jouw factuur niet betaald wordt, was je beter in je zetel blijven zitten dan de aangerekende prestaties te leveren zonder ervoor vergoed te worden. Want nu moet je ook nog de Btw betalen op de bedragen die je niet ontvangt! Tijd voor actie, start met een invordering.
Op het ogenblik dat jij klant wordt, zenden we jou een unieke login om je toegang te verschaffen tot onze database via de website.
Eerste aanmaning
Wanneer je van oordeel bent dat jouw klant tijd of kansen genoeg heeft gehad om zijn openstaande rekening te vereffenen, stuur je de factuur naar ons. Eventuele herinneringen mogen steeds meegestuurd. Moest een klant al dan niet ten onrechte een factuur protesteren, voeg die communicatie zeker toe aan je dossier. Wij sturen een eerste herinnering naar jouw klant. De kans dat je klant nu wel reageert is in elk geval groter dan wanneer je een derde of vierde herinnering zelf zou versturen. Heel veel betaling gebeuren “toevallig” net op de dag dat jouw klant de eerste herinnering ontvangt op jouw rekening zonder de bijkomende kosten op te tellen. Je mag er zeker van zijn dat toeval hier niet veel mee te maken heeft, maar jij hebt wel je betaling binnen! Informeer ons liefst zo snel mogelijk zodat wij geen onnodige kosten meer maken in jouw dossier en we bespreken samen hoe we deze dossiers afhandelen. Kies jij ervoor om zelf een (beperkte) dossierkost te betalen? Of zullen we jouw klant verder aanmanen voor de bijkomende kosten die wettelijk gezien verschuldigd zijn?
Stuur je nog een tweede, derde of vierde herinnering? Of start je een invordering?
Na de eerste herinnering trachten we telefonisch contact op te nemen met jouw klant. Je zou ervan versteld staan hoeveel mensen slordig met hun post omgaan. Wat ze niet hebben gezien, kunnen ze nog even ontkennen dat het bestaat. Telefonisch kunnen we dikwijls concrete afspraken maken over betalingen zonder dat de kosten verder oplopen.
Als er geen reactie komt na de eerste herinnering en onze telefoontjes, versturen we aangetekend een tweede herinnering. Wanneer de reactie nog steeds uitblijft, maken we het dossier over naar het advocatenkantoor waarmee we een vaste samenwerking hebben. Zij verzorgen het gerechtelijk vervolg van een invordering.
Opvolging
Van al de ondernomen stappen wordt je steeds via mail geïnformeerd. Maar als je het dossier raadpleegt via onze website ben je ook op elk moment up-to-date. Moest jij je login of paswoord verloren zijn, laat het horen en we sturen nieuwe gegevens om in te loggen.
Heb je moeite om het overzicht te bewaren? Wil jij graag gebruik maken van onze tool om te factureren? Wil jij graag meer informatie over onze invorderingen? Contacteer ons, we geven je graag meer uitleg.